خانه > روايتی از اينترنت، وب و وب 2.0, روایتی از بازاریابی رسانه های اجتماعی, سمینارها > نکاتی در مورد بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

نکاتی در مورد بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

در این يادداشت کوتاه می خواهم به برخی از نکات مهم بازاریابی رسانه های اجتماعی اشاره کنم، مطالبی که به زودی در سمیناری با همین عنوان – بازاریابی رسانه های اجتماعی – روی سایت و اینجا نیز معرفی خواهد شد.
پیش از هرچیز اجازه دهید بگویم که رسانه های اجتماعی به شما قدرت و نفوذ عجیبی می دهد اما درست مثل قدرت و نفوذ در دنیا و فضای واقعی – این قدرت و نفوذ چیزی نیست که یک شبه به دست آید، اما هدفی است قابل دستیابی اگر روی آن کار کنید به آن زمان بدهید.
نکته دیگر این است که این مطالب را در سمینارهایم به طور مفصل تر و با بسط بیشتری توضیح و شرح می دهم و مطالب قطعا با ذکر مثالهایی از فضای کنونی رسانه های اجتماعی است. برخی از آنها که به نظرم مهم می آید را برایتان در ادامه خواهم آورد:
یکی از نکته های جالب و مهم این است که رسانه های اجتماعی و این فن آوری  نوین، هنوز  خیلی جوان و نوپاست و برای همین هنوز خیلی دیر نشده که با دید جدی تری به آن نگاه شود و به کار گرفته شود. نکته‌ی دیگر این است که در همین روزگار خیلی ها در دنیا دارند ساز این را می زنند که استفاده از رسانه های اجتماعی برای اموری چون بازاریابی و/یا روابط عمومی و/یا خدمات پس از فروش  و … بی فایده است و دارند(استفاده) از آن را رها می کنند – من و خیلی از محققین دیگر با این دیدگاه مخالفیم و برای همین هم هست که در موردش می‌نویسيم و سمینار برگزار می کنم و فکر می کنیم که این دانش وآگاهی و ومفاهیم باید به صورتی سریع و حرفه ای گسترش یابد.
یک حقیقتی هم هست در مورد ما ایرانی ها که آن را هم لازم است اینجا به عنوان یک نکته اساسی بیاورم- خیلی از افرادی که در سطح اینترنت از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارشان استفاده می کنند (به صورت فردی و یا برای برند سازی و …) دنبال کمیت هستند (به عنوان مثال تعداد بیشتر مشترکین یا هواداران در فیس بوک) معتقدم که این یک اشتباه بزرگ است. رسانه های اجتماعی بیشتر کیفی هستند، این کیفیت افراد و مشترکین و مخاطبین (هدف) است که اهمیت دارد.
در فضای فارسی زبانان روی اینترنت وبلاگ هایی را می بینید که تعداد مشترکین فیدشان سر به آسمان گذاشته است اما (مخاطبین شان) کیفیت ندارند – ما در بازاریابی و فروش به دنبال سیاهی لشکر نیستیم و نباید باشیم، ما به دنبال بازار هدف هستیم، بازاری که نیاز دارد و قدرت خرید دارد و ما می توانیم به او کمک کنیم تا پاسخ نیازش را در محصول (کالا / خدمات) ما ببیند.
بنابر این مایوس نشوید اگر می بینید که وبلاگ شما یا صفحه ی فیس بوک شما هخوانندگان / مشترکین و هواداران بیشمار مثلا پنج هزار یا ده هزار یا یکصد هزار نفر ندارد، شما در عوض ممکن است بیست نفر، صد یا سیصد نفر داشته باشید که کیفیت دارند به این معنی که هر کدام از این هواداران چون در گروه هدف شما هستند از ارزش فوق العاده ای برخوردارند.
از ظهور رسانه های اجتماعی، و بخصوص شبکه های اجتماعی چیزی در حدود شش سال یا بیشتر نمی گذرد و شما باید به آن زمان بدهید مثل هر کار دیگر در روش های سنتی – شما لازم است که خودتان بازار خودتان را و جامعه ی مجازی خودتان را ایجاد کنید، با آن ارتباط برقرار کنید، آن را حفظ و نگهداری کنید، آن را مطالعه کنید و به مرور زمان آن را گسترش دهید و این یک شبه، امکان پذیر نیست.‌
ما در دنیای واقعی پیرامون مان از قدرت که صحبت می کنیم به مرور زمان در حقیقت متوجه شده ایم که یا از یک قدرت شخصی صحبت می کنیم و یا از قدرت مشهود و اعطا شده از طرف دیگران – در فضای رسانه های اجتماعی نیز همینطور است‌: ما در رسانه های اجتماعی با مشکلات و مسائل و چالش های فراوانی رو به رو می شویم و قدرت شخصی ما در تاب آوردن و تحمل کردن و حل تدریجی مسائل است. در سطح رسانه های اجتماعی این مردم هستند که به ما قدرت می دهند، اعتبار می دهند و ما را با حضور خود مورد حمایت قرار می دهند.

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: